5. april 2013

Velkommen til landstedet vårt

For en del år siden tok vi over et verksted i sjøkanten på Osterøy etter Mannen i Huset sin bestefar. I verkstedet var det innredet to leiligheter brukt som feriebolig for familien. I tidligere år ble den også leid ut til "byfolk"; Bergenserne. Leilighetene var i dårlig forfatning etter å ha stått ubrukt i flere år, og lite var blitt gjort siden de ble bygget på 50-60-tallet. Nå har vi fått pusset opp den minste leiligheten til stor glede for både store og små. Vi gleder oss veldig til mange flotte opphold! I tillegg er det så nærme at vi kan ta dagsturer hvis vi ønsker det, eller pendle til jobb (litt i lengste laget).
En heller grå dag - bare tenk hvor flott det er når sola skinner!
Nytt og gammelt side om side - krakken til høyre fulgte med da vi overtok, bokkassen til venstre er en gammel eplekasse fra gården min mor kommer fra og leselampa over er fra min fars yngre dager.
Spisebordet og stolene fulgte også med. De er etter Mannen i Husets bestemor. Etter litt vasking, pussing og maling, ble de riktig så fine synes jeg :) Sitteputene er fra Ikea. Gjesteboken er fra Ordning & Reda - det var det eneste stedet som hadde en i rødt. Som dere ser er det få andre farger enn hvitt, grått og rødt... Til og med den lille tven vår er rød!
I kjøkkenet er det åpne hyller over disken (kjøkkeninnredningen er selvfølgelig også rød - fra Ikea...). Green Gate serviset er litt kjøpt og litt gave. Lunsjboksen på toppen er etter min farmor, og skålene i svart og rødt er fra et antikvariat i byen. Mannen i Huset og jeg oppdaget de en gang vi ruslet rundt i byen, men lot de stå. Gleden var stor da jeg fant de under juletreet!
Kosekroken! Vi ser frem til mange late dager og gode bøker her. Er redd for at det kan bli kamp om plassen...
Vi har to lamper fra Rie Elise Larsen over disken mellom kjøkkenet og kosekroken. Dere aner ikke hvor mye tid og hvor mange skritt vi brukte for å få tak i de! Vi gikk og gikk og gikk en hel dag i København og alt vi kom hjem med var ledninger og en kvittering som sa at vi skulle få skjermene tilsendt i løpet av et par uker. Det skal sies at vi også så etter en lampe i hvit keramikk fra WAUW - den fant vi etter å ha ringt rundt flere steder og hentet den rett før vi skulle dra. Galskap?! Tja... Den henger nå i kjøkkenvinduet hjemme og er fortsatt verdt alt strevet! Stolen i hjørnet fulgte også med da vi overtok - en gang hvit, nå rød :)
 
Vi synes vi har fått det riktig så koselig, men vi mangler fortsatt "prikken over i'en", men det er vel sånn som kommer etter hvert. Jeg har mange planer - må bare få satt de ut i live blant alt det andre... Oppdateringer kommer helt sikkert etterhvert :)



6 kommentarer:

  1. Så utrolig lekker landsted dere har! Kjenner jeg er litt sjalu. Og at jeg så absolutt har lyst til å se sommerbilder når den tid kommer. :)

    SvarSlett
  2. Der var det jammen fint! Koseleg stemning:) Og så ligg den jo steikandes flott til;) Blir nok mange gode opphold der.
    God helg!

    SvarSlett
  3. Det landstedet ser aldeles nydelig ut og for en flott beliggenhet! Tipper dere får mange fine dager der fremover....

    SvarSlett
  4. For en fin plass! Et landsted ved sjøen er jo drømmen! I min barndom var jeg ofte i Angleviken på Sotra utenfor Bergen! Mine besteforeldre er fra Bergen og brukte ordet landsted. Her sier vi mer hytte, tror jeg..I alle fall superfint sted og så koselig og sjarmerende inne!!
    Ha en fin ny uke!!
    Klem Siri

    SvarSlett
  5. For et sjarmerende sted !
    Skjønner godt at dere trives her :)
    Fint med røde farger der inne.

    Janne

    SvarSlett
  6. Så koselig :-) det må være drømmen. Ha en hytte ved sjøen/havet. Tipper dere får mange fine turer dit! :-)

    Klem Lene

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...