10. april 2013

Varmende pannebånd

Ny farge! Endelig et aldri så lite prosjekt som ikke er i turkis/cerise :)

I denne lange, kalde perioden vi har hatt i Bergen, har det vært stort behov for luer og annet varmt til hodet. Hva er vel da bedre enn et bredt pannebånd i ull?! Her har jeg brukt Silja garn fra Nille og strikket med dobbelt garn på pinner 6. Jeg la opp 19 masker og strikket perlestrikk (en rett, en vrang ut pinnen, og omvendt tilbake igjen), første og siste maske strikkes alltid rett. Da arbeidet målte ca 48 cm felte jeg av og sydde sammen endene. For å skjule skjøten og for at pannebåndet ikke skulle være så bredt midt foran, strikket jeg et tverrbånd. Det er i samme garn, samt dobbel tråd og pinner 6. Jeg la opp 12 masker og strikket vrangbord; en rett og en vrang, også her er første og siste maske rett. Da arbeidet målte 15 cm felte jeg av og brettet det rundt pannebåndet før jeg sydde det sammen. Det ble festet i pannebåndet også, både for at det ikke skulle bevege seg og for at pannebåndet skulle ligge i faste folder.
 
Jeg er godt fornøyd med resultatet, men det skulle nok vært litt strammere. Mulig at jeg tover det lett for at det skal sitte litt bedre. Hvis jeg skal lage flere, er det mulig at jeg lager det kortere og strikker tverrbåndet i enkelt garn og to rette/to vrange.
 
Da jeg var ferdig forlangte guttene også hvert sitt pannebånd - eldstemann grønt og minsten blått:
Veldig enkelt med pinner 6 og 13 masker. De ble også litt vide ved bruk, så jeg vil prøve å tove dem lett sammen med mitt. Ikke nok med det, så ville min kjære mor ha ett også. Hun valgte lilla, men det har jeg dessverre ikke bilde av :(
 
Headband for my sons and myself. As always I have to make whatever I make for others for my sons as well. When I had finished all three, my mother asked for one in purple. Imagine all the work when my daugther starts asking as well... I have to keep it simple ;)

2 kommentarer:

  1. Så flotte pannebånd du har laget!
    Veldig fint det med tverrbåndet.
    Pannebånd er alltid kjekt å ha:-)

    Ha en fin dag!

    Klem

    SvarSlett
  2. Nydelig farge;)
    Ønsker deg en superfin helg!
    Stor klem fra Janne

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...