14. oktober 2012

Vakre Bergen

For fjerde dagen på rad skinner sola fra en (nesten) skyfri himmel! Det er ikke ofte det skjer i Bergen, men når det skjer, er det få andre steder i verden som er vakrere. Bryggen, den gamle trehusbebyggelsen, smauene, Fløyen, Ulriken... Det er noe med denne byen der den ligger mellom de syv fjell, full av historiske opplevelser og med utallige naturopplevelser bare et steinkast unna - eller rettere en taubanetur unna. Du kan oppleve sjøen, historien, kafèene, shoppingen og naturen på en og samme dag. 
 
Det skal sies at jeg er ingen bergenser, og kommer heller aldri til å bli en bergenser - jeg er ingen tilhenger av Buekorpsene og jeg kan si mye om Regnbyen Bergen - men en vårdag for snart 9 år siden slo det ned i meg at jeg var blitt "tatt av Bergen", eller kansje heller bergtatt av Bergen. Jeg hadde bodd i byen i 11 år og gikk nedover Torgalmenningen og så oppover mot Fløyen. Hele fjellsiden var irrgrønn av nyutsprunget bladverk, noe som ble forsterket av den hvite bebyggelsen i front. Siden den gang har jeg hatt en sterk dragning til byen (sentrum) hver gang solen skinner - det finnes ikke vakrere by!
 
Det samme gjelder høsten, med sine grønne, gule, brune, oransje og røde fargetoner mot det grå fjellet. Jeg har lyst til å dele et knippe bilder fra denne høstens solskinnslomme i en heller regntung periode...
 Bryggen i Bergen i høstsol
Innerst i Vågen med utsikt til Fløyen
Tre ved møtepunktet "Den Blå Steinen"
Lille Lungegårdsvann med Fløyen i bakgrunnen
Nydelige farger mot høsthimmelen
Høstblå  himmel i kontrast til den hvite og blanke flaggstanga
Til slutt Prinsen og Magnoliaen i høstskrud på verandaen
Flotte høstfarger på steingrunn

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...