12. oktober 2012

Lenge leve BoligLiv og spraymaling

Mitt favoritt interiørblad er desidert det danske BoligLiv! Jeg gleder meg til hver gang et nytt blad kommer i salg, omtrent en uke etter det blir gitt ut i Danmark. Synd vi ikke kan abonnere på det her i Norge...
Tidligere i høst kom et bilag kalt KreaBoligLiv med masse DIY prosjekter - en av grunnene til at bladet er en favoritt. Et av prosjektene innebar spraymaling - en annen favoritt :)
 
Utgangspunktet var vaser, skåler og lysestaker på et brett/fat.

Jeg tok en titt i skapet og fant to lysestaker (ca 60 kr til sammen) og en vase (5kr) fra IKEA som jeg kjøpte for mange år siden. Så tok jeg turen til Fretex for å se om de hadde noe jeg kunne bruke der, men fant ut at det faktisk var billigere å kjøpe resten også på IKEA; to telysestaker (3kr pr stk), en liten skål (15kr) og en middagstallerken (19kr). Jeg burde kanskje ha handlet på Fretex og støttet en god sak samtidig, men da de ikke hadde noe jeg falt for med en gang, samt at det ikke var så billig, gjorde at jeg endte på IKEA (igjen). Det skal sies at jeg kom ikke tomhendt ut fra Fretex heller, bare ikke med det jeg var der for...

 Først brukte jeg en lim fra Panduro som skulle passe til både metall, steingods og glass for å få festet alt på fatet. Jeg var raus med limet...
 
Deretter grunnet jeg alt med en heftgrunning fra BilTema - selvfølgelig som spray :) Grunningen satte seg godt på utsiden av alle tingene, men den slapp på innsiden av glassproduktene. Der begynte grunningen å boble og det var lett å dra den av. 
Til slutt sprayet jeg alt med flere lag billakk fra BilTema. De har utrolig mange farger å velge mellom, samt hobbylakk på boks. Billakken festet seg også på innsiden av glasset uten grunning.
 
Må innrømme at jeg er godt fornøyd med resultatet, men vil anbefale andre å bruke en større tallerken eller et helt flatt fat. De ytterste tingene står litt skjevt hos meg da tallerkenen går litt opp ytterst.

2 kommentarer:

  1. Så gøy å leke seg litt sånn med spraymaling - spennende å se hvordan det blir til slutt :) (Min kjærlighet til Boligliv har jeg jo nevnt på bloggen, så vi to er enige i at det skulle gå an å abonnere på det her også :)

    SvarSlett
  2. Veldig fint og unikt !
    Har ikke tenkt på at vi kan lime dem fast..smart :)
    Du det med blomstervaser og bakepulver-tipset har jeg heller ikke prøvd. Takk for at du tipset om det ;)

    Janne

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...