6. august 2012

Annes italienske ostekake

Vi feiret minstemann i helga med besøk av familie og venner. Jeg trodde jeg hadde bakt mer enn nok med gelekake, muffins, brownies og ostekake, samt bokstavkjeks som er bursdagsbarnets favoritt, men så feil kan man ta :) Det var knapt en rest igjen... Bedre bevis på at kakene falt i smak finnes vel neppe?! Siden ostekaka gikk fort (og først), vil jeg dele oppskriften med dere. Kanskje dere lar dere friste til å bake en kjapp og enkel kake på en helt vanlig mandag?

Bunn:
- 400 gr Digestive kjeks
- 2 ss sukker
- 200 gr smør (flytende eller smeltet
=> knuses og blandes, presses ut i en paiform

Fyll:
- frø fra 2 vaniljestenger (eventuelt 1-2 teskjeer vaniljepulver)
- 250 gr Mascarpone ost (her kommer det italienske innslaget)
- 5-6 dl kremfløte
- 100-150 gr sukker
=> blandes og piskes luftig (ikke pisk for mye)
Smak til med saften fra 1/2 sitron, blandes forsiktig inn i kremen

Fyllet fordeles jevnt over kjeksbunnen og pyntes med bær, frukt, revet sjokolade, eller noe annet du måtte ha for hånden eller ha lyst på. Jeg brukte jordbær og blåbær denne gangen, men har pyntet med kiwi og hermetiserte mandarinbåter tidliger med samme suksess. I dag skal jeg pynte med bringebær og blåbær.

Jordbær og blåbær - nam, nam...



Bringebær og blåbær - minst like godt!

3 kommentarer:

  1. Jeg kan skrive under på at den er utsøkt, var så heldig å få forsyne meg med flere stykker :-)

    SvarSlett
  2. Jeg har laget den til familie og venner. Utrolig god! Har fått mye skryt for den :) Takk for oppskriften!
    PS! Har sagt til alle som har smakt den at det er din oppskrift ;)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...